24.10.2008 - 16.11.2008
Kuratoren aus Ost- und Mitteleuropa II:

Elena Sorokina
Subjective Events, Sometimes Recorded

Vernissage: Freitag, 24. Oktober 2008, 20h
Sa/So 14-18h und nach Vereinbarung
Zusätzlich geöffnet: Freitag, 31. Oktober 2008, 20h-23h
Führung durch die Ausstellung:Sonntag, 2. November 2008, 15h
Laufzeit: 25.10.2008 - 16.11.2008

Ana Hušman, Lunch, 2008, Videostill
Frank Leibovici Giulia Di Leonarda und Armin Linke
Sommet de la méditerranée, 13 juillet 2008, Grand Palais,2008
Videostill
Kuratorische Workshop mit Elena Sorokina, 24.10.2008: (hintergund: Installation, Commemorative CPUSA Stamps, 2007-2008 von Yevgenyj Fiks
REINIGUNGSGESELLSCHAFT, Japanese Garden, 2008 Videostill (detail)

Subjective Events, Sometimes Recorded

Yevgeny Fiks
Kent Hansen und Jo Zahn (for TV-TV)
Ana Hušman
Gulnara Kasmalieva und Muratbek Djumaliev
Franck Lebovici, Giulia di Leonarda, Armin Linke
REINIGUNGSGESELLSCHAFT
Alexander Vaindorf
Katarina Zdjelar

Umgangssprachlich umfasst der Begriff „Ereignis“ zwei verschiedene Bedeutungen: einmal ein
Ereignis, das Grenzen übertritt, oder eines, das sie im Gegenteil bekräftigt. Das eine ist destruktiv,
das andere restriktiv; das eine ähnelt dem Chaos einer Revolution, das andere gleicht einer peinlich genau ausgeführten Zeremonie mit einem strikten Regelwerk. Die Arbeiten in der Ausstellung konzentrieren sich auf die zweite Bedeutung: Sie kommentieren zeitgenössische Rituale oder ein besonderes Interesse an sozialen Codes, die oftmals in Krisenzeiten wiederbelebt werden. Die KünstlerInnen untersuchen, wie sich sogenannte „wendige Persönlichkeiten“ auf Vorgänge mit spezifischen und hauptsächlich selbstauferlegten Regeln einlassen, indem sie Beispiele heutiger ritueller Verhaltensweisen aufnehmen, inszenieren oder nachspielen.

Die Gruppe REINIGUNGSGESELLSCHAFT beobachtet BewohnerInnen des Berliner Bezirks Marzahn dabei, wie sie den neu eröffneten Japanischen Garten besuchen. Alexander Vaindorf untersucht einige ungewöhnliche Therapiesitzungen, Katarina Zdjelar filmt einen Amateur- Chor dabei, wie dieser John Lennons „Revolution“ singt, und Ana Hušman verspottet ein perfektes Abendessen mit geladenen Gästen. Man könnte sagen, dass die TeilnehmerInnen oder SchauspielerInnen in diesen Videos sich selbst spielen, während sie Grenzen erproben. Indem sie diese freiwilligen ‚zeremoniellen Verhaltensweisen’, die heutzutage derart um sich greifen, analysieren, lenken die KünstlerInnen in der Ausstellung unsere Aufmerksamkeit auf aktuelle Veränderungen in der Bedeutung von Grenzen und sozialen Verboten.

Mit dem Begriff „Subjective Event“ – eine Erfahrung, die nicht bewiesen werden kann und deren
Existenz keinesfalls sicher ist – umschreibt die Ausstellung das Spannungsfeld zwischen der Inszenierung alltäglicher und unbegreiflicher Aktionen als Ausgangsmaterial für künstlerische Arbeiten. Yevgeny Fiks spielt subversive Gesten und Interventionen nach, die für das allgemeine Publikum völlig unauffällig und beinah unsichtbar sind. Indem er speziell hergestellte Briefmarken mit den Gesichtern ehemaliger Vorsitzender der Amerikanischen Kommunistischen Partei verwendet, um seine Rechnungen zu bezahlen, macht Fiks aus einem Ritual der kapitalistischen Weltordnung – Rechnungen bei Gesellschaften zu bezahlen – eine Gedenkfeier für die amerikanische kommunistische Bewegung. Kent Hansen und Jo Zahn von DEM führen bei tv-tv ein „emanzipatorisches Experiment“ durch, indem sie zufälligen Gruppen eine Kamera übergeben. Sie ziehen den Schluss, dass die aufgenommenen Filme nie über persönliche Erzählungen hinaus gehen. Schlussendlich rekontextualisieren einige Werke gut sichtbare öffentliche Ereignisse als eine Art „Subjective Event“. Das gefundene Filmmaterial von Staatsbesuchen diverserer Staatoberhäuptern in Frankreich, das Frank Leibovici Giulia Di Leonarda und Armin Linke verwendet, oder Durchsuchungen auf dem Flughafen von Gulnara Kasmalieva and Muratbek Djumaliev verändern ihre mögliche Lesart durch Kontextverschiebungen. Diese Rituale, die die KünstlerInnen beobachtet haben, kollabieren in bedeutungslose Wiederholungen, die nie zu jener Handlung werden, die sie versprechen.
Elena Sorokina, 2008

 

Yevgeniy Fiks
Lenin for your Library?, 2007
100 copies of "Imperialism the Highest Stage of Capitalism" by V.I. Lenin were sent out to the addresses
of World's major corporations, including Gap, Coca-Cola, General Electric, and IBM among many others. In an enclosed letter, it was stated that the book was a donation to the corporate library. Out of 100 copies, 14 were accepted and "thank you" letters were received. 20 copies were returned together with letters stating various reasons for rejection, including a particular focus of the library or their policy not to accept any gifts or
donations from private individuals. The fate of the remaining 66 copies remains unknown.

Commemorative CPUSA Stamps, 2007-2008
The artist published US postal stamps baring portraits of historical leaders of the Communist Party of the USA, including Mother Ella Reeves and William Z. Foster among others. Eight different stamps (eight different portraits), ten with each portrait, eighty stamps total. During 2007-2008 Yevgeniy Fiks was using these stamps on envelops when he pays his monthly utility bills to corporations (Time Warner Cable, Con Edison, T-Mobil, CitiMortgage, Verizon, and other corporations). Fiks subverts the concept of a “commemorative stamp” baring portraits of historical figures by putting on stamps faces of forgotten and repressed leaders of American
Communist Party and using these stamps in his everyday life. (Yevgeniy Fiks)

Kent Hansen und Jo Zahn (for TV-TV)
Ceci n'est pas une interview, 2008
“Ceci n`est pas une interview” is a TV series developed by Kent Hansen and Jo Zahn. The first volume of “Ceci n'est pas une interview” was broadcast for the first time at the Parisian local TV station La Locale 2007. In the production a high end camera is handed to random groups in the streets of cities around the world. Presenting themselves as a TV-crew they invite the groups to record their get-together. The TV-crew then leaves the place, and returns after a while to retrieve the camera. The single edited sequences last for approx. 6 minutes." (Kent Hansen)

Ana Husman
Lunch, 2008
Video, 16’30“

Gulnara Kasmalieva and Muratbek Djumaliev
Something about Contemporary Nomadism, 2006
Video, 12’30“

Franck Lebovici, Giulia di Leonarda, Armin Linke
Sommet de la méditerranée, 13 juillet 2008, Grand Palais

REINIGUNGSGESELLSCHAFT
The Japanese Garden, 2008
Video, 9’38“
Idea and concept REINIGUNGSGESELLSCHAFT and Gaby Steiner
The Japanese Garden is located at vacation park Berlin Marzahn in the "Gardens of the World". The employee of a security firm is on guard duty there. It is his job to announce behavioural rules and information about the cultural meaning of the place. To reach all the visitors with his message he has to repeat his directions again and again. In addition the film shows a staff member who rakes the small stones of the garden every morning in a similar repetitive way. The remake of a non European garden in the middle of a prefabricated housing area at the periphery of Berlin causes notable cultural interferences. An environment that is intended to be spiritual merges with the behaviour of the staff and visitors of a middle European leisure facility. The result is a culture of simulation that causes the disappearance of borders between different forms of culture.

Alexander Vaindorf
Every word is becoming, 2008
Video, 2’36“
The video contains personal definitions of wealth collected via survey forms on the web. “Global” submissions - dominant values in western society are visualized as a text subtitles. During the entire video its background fades throughout the full colour spectrum, as each colour assigned to each
definition and its value. The speed of the video is ten times faster then normal which limits the reading
possibility to only a few words at a time, as those become keywords.
Using similar mechanisms as in advertisement the video correlates to a "modern" rapid life style, contradicting
the “actual” time needed to reflect on ones life values. (Alexander Vaindorf)

Katarina Zdjelar
Everything is gonna be, 2008
Video, 3’35“
The video was made with an amateur choir from the Norwegian peninsula of Lofoten, which
might as well have been Burgh-Haamstede, The Netherlands (hiding behind the dunes) or
Dornstetten, Germany (on the rim of the Black Wood) or San Domenico, Italy (the little village
from which you can see Florence), or Héricourt, France (one of these little villages that
gave its name to a great battle). (Frans-Willem Korsten, 2008)

Weitere Documentationen zu dieser Ausstellung: http://c-m-l.org/?q=node/346

Elena Sorokina is a Paris/Brussels based curator and writer. A Whitney ISP fellow, she recently
curated "Petroliana" at the Moscow Biennial 2007, "Laws of Relativity" at the Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Turin, and "On Traders' Dilemmas" at YBCA, San Francisco. She writes for Artforum, Moscow Art Magazine and other publications.

 

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